אימון עסקי לעסקים קטנים

אימון עסקי לעסקים קטנים – סדר, מיקוד וכלים לצמיחה ורווחיות

בעלי עסקים קטנים הם סוג של ONE MAN SHOW, הם חולשים על המון תחומים בעסק, כמנכ"ל על, שרק חסרה לו הגלימה והמדליה על היכולת להבין בכל כך הרבה תחומים וגם להחיות מסוגל לתכנן ולבצע אותם על הצד הטוב ביותר.

אדם אחד הוא גם המנכ"ל של העסק, איש הכספים, איש השיווק, מנהל המכירות וסוכן המכירות, איש התפעול, אחראי על אחזקה, שירות לקוחות ועוד.. צריך ומצופה ממנו להבין בכל וידו בכל.

המציאות היא פעמים רבות אחרת. ההרגשה היא לעיתים שמנסים לנווט בים סוער של תחרות ומציאות כלכלית, עם חוסר עצום בידע וכלים וזו הסיבה שנסגרים המוני עסקים קטנים כל שנה,

רק בשנת 2024 נסגרו 65,000 עסקים בשל הקשיים המגוונים המתכנסים לקשיים כלכלים אליהם הם נכנסים.

זה לא פשוט וכאן אני נכנסת לתמונה (מוזמנים לקרוא עלי באודות). אני עוזרת לעסקים קטנים באמצעות תהליך אימון עסקי המיועד לעסקים קטנים, תהליך ממוקד ופרקטי ובהרבה פעמים זה בדיוק ההבדל בין העסקים הקטנים שיודעים להיעזר ולקבל ייעוץ עסקי לבין אלו ש"מבינים הכל" ובסוף נסגרים.

אימון עסקי לעסקים קטנים, נותן את המצפן, ההכוונה מה לעשות, איך להתנהל, חיבור למה שנכון לך כבעל עסק, ומשם יצירת תשתיות, רוטינות שחוזרות על עצמן וגורמות לעסק לצמוח לאורך זמן.

התגובה שמאוד מאפיינת בעלי עסקים קטנים, מנכ"לים של העסק שלהם היא: "סוף סוף אני לא לבד, יש עוד מישהו איתי ואני לא בבדידות בצמרת", וזה בדיוק ככה, בתהליך אנחנו מגדירים יעדים, מטרות וצועדים לשם ביחד, ובסוף לא רק שמגיעים לתוצאות, אלא גם הדרך הרבה יותר קלה ונעימה.

גם כשיש למנכ"ל עובדים, הם חווים שתהליך הליווי העסקי איתי נותן להם מקום לסיעור מוחות, חשיבה משותפת, מיקוד במטרות של העסק ומיקוד במטרות האישיות שלו. כל אלו, מעבר לצמיחת העסק גם מובילים להנאה מהדרך ולהנאה מהעשייה. 

בעיות שכיחות בעסקים קטנים

אחת הבעיות השכיחות שאני נתקלת כשאני עושה אימון עסקי ובמיוחד כשמדובר בעסקים קטנים היא שלרוב בעלי העסק אינם יודעים להצביע על הכשלים בעסק, היכן העסק לא עובד טוב, ולרוב כל בעל עסק מתמקד במה שנוח לו יותר, באזורים שהוא טוב יותר בהם ויש הזנחה שלא במודע באזורים האחרים שהם אלה שמושכים את העסק אחורה.

דוגמה קטנה: אם אני מאוד טובה במכירות, אהיה עסוקה המון בלמכור, שזה מצוין לכשעצמו, אבל פחות אתעסק בכספים, , פחות אתעסק בניהול תקציב כולל, בתזרים המזומנים או בכל האדמיניסטרציה בעסק ואז דברים נופלים ולא מטופלים.

אם לא שמתי דגש על גביה או לא דאגתי לקבל חשבונית מספק ואז ההוצאות לא נכנסנו ובסוף שילמתי המון מס.

אם לא התמקדתי בשיווק, בחשיבה על מה השרות/המוצר שהכי נכון לי למכור ומי קהל היעד שארוויח בו הכי הרבה ואני פשוט מוכרת ואולי בלי רווח בכלל.

בעיה שכיחה נוספת שאני נתקלת בה, היא שחסרות מיומנויות של ניהול, מיומנויות של ניהול עצמי כמו ניהול זמן (כנסו לקבלת כלים לניהול זמן יעיל ואפקטיבי >>>) ויש קושי עם הלבד, יש תחושת בדידות, רצון לעשות סיעור מוחות וחשיבה, לדבר ולחלוק עם מישהו את האחריות והקושי כמו גם את ההצלחות.

בעיה נוספת היא אי הפרדה פיננסית בין מה שקורה בבית לעסק, אין הפרדת חשבונות והכל מעורבב.

אימון עסקי לעסקים קטנים – מהגדרת היעדים ועד לפיצוח העסקי

זהו תהליך עמוק וממוקד בין המאמן העסקי לבעל העסק, יד ביד ולב בלב.

ראשית המטרות – תמיד אשאל בתחילת האימון מה המטרות שלך, לאן היית רוצה שנגיע יחד?
יש כאלו שיגידו שהם רוצים להביא יותר כסף הביתה, יש כאלו שירצו להגדיל מכירות, יש שירצו לפתח נישה נוספת, לנהל עובדים טוב יותר, אחרים תכנית שיווקית ועוד. כל אחד ומשאלות ליבו.

המטרות של בעל העסק מבחינתי זו נקודת ההתחלה, וזו הנקודה שבה אנחנו ביחד מדייקים ומחדדים את המטרות – הגדרת התוצאות העסקיות אליהם אנחנו רוצים להגיע בעסק.

שלב שני – אייצר תמונת מפה של העסק:
משם אני מתחילה לשאול המון שאלות וללמוד את העסק, השוק, אני עושה ממש מפה על העסק ובעל העסק.

1. מנתחת באמצעות מודל SWOT שנותנת לי תמונה על העסק והשוק בו הוא פועל.

S – strengths

חוזקות הארגון

בודקת מה החוזקות במוצרים/שרותים, באנשים, בעסק

 Wweaknesses

חולשות הארגון

מה החולשות של העסק, במוצרים/שרותיפ, בתשתיות, בהתנהלות, במיומנויות של בעל העסק ואנשיו

Oopportunites

הזדמנויות בשוק

אילו הזדמנויות יש לעסק הקטן

Tthreats

איומים בשוק ובסביבה

אילו איום קיימים, בין אם בשוק הספציפי ומצד המתחרים ובים אם איומים גלובליים כקורונה מלחמה ועוד.

2. בנוסף אני בוחנת מה המטרה ומה המצב כיום, רצוי מול מצוי ומה הפער.

בעיות שכיחות בעסקים קטנים אחת הבעיות השכיחות שאני נתקלת כשאני עושה אימון עסקי לעסקים קטנים היא שלרוב הם אינם יודעים בכלל מה כלל התפקידים שחשוב לטפל בהם בעסק כדי שהעסק יצליח, ולרוב כל אחד מתמקד במה שבא יותר בקלות. דוגמה קטנה: אם אני מאוד טובה במכירות אהיה עסוקה המון בלמכור, שזה מצוין לכשעצמו, אבל לא אתעסק בכספים, אראה שמרוויחה בכלל, בניהול תקציב כולל, בתזרים או בכל האדמיניסטרציה בעסק ואז דברים נופלים ולא מטופלים והכסף שהרווחתי מהמכירה כביכול, אולי לא נכנס כי לא שמתי דגש על גביה או לא דאגתי לקבל חשבונית מספק ואז ההוצאות לא נכנסנו ובסוף שילמתי המון מס. ולא התמקדתי בשיווק, בחשיבה על מה השרות/המוצר שהכי נכון לי למכור ומי קהל היעד שארוויח בו הכי הרבה ואני פשוט מוכרת ואולי בלי רווח בכלל. בעיה שכיחה נוספת שאני נתקלת בה, היא שחסרות מיומנויות של ניהול, מיומנויות של ניהול עצמי כניהול זמן ויש קושי עם הלבד, יש תחושת בדידות, רצון לעשות סיעור מוחות וחשיבה, לדבר ולחלוק עם מישהו את האחריות והקושי כמו גם את ההצלחות. בעיה נוספת היא אי הפרדה פיננסית בין מה שקורה בבית לעסק, אין הפרדת חשבונות והכל מעורבב. הכל מהמטרה שלך ואת לפיצוח באימון עסקי לעסקים קטנים זהו תהליך עמוק וממוקד בין המאמן העסקי לבעל העסק, יד ביד ולב בלב. ראשית מטרות - תמיד אשאל בתחילת האימון מה המטרות שלך, לאן היית רוצה שנגיע יחד? יש כאלו שיגידו שהם רוצים להביא יותר כסף הביתה, יש כאלו שירצו להגדיל מכירות, יש שירצו לפתח נישה נוספת, לנהל עובדים טוב יותר, אחרים תכנית שיווקית ועוד. כל אחד ומשאלות ליבו. המטרות של בעל העסק מבחינתי זו נקודת ההתחלה שלי, וייתכן שאחרי שאראה את המצב אדייק את המטרות. שלב שני - אייצר תמונת מפה של העסק: משם אני מתחילה לשאול המון שאלות וללמוד את העסק, השוק, אני עושה ממש מפה על העסק ובעל העסק. 1. מנתחת באמצעות מודל SWOT שנותנת לי תמונה על העסק והשוק בו הוא פועל. S-strengths חוזקות בארגון בודקת מה החוזקות במוצרים/שרותים, באנשים, בעסק W- weaknesses חולשות בארגון מה החולשות של העסק, במוצרים/שרותיפ, בתשתיות, בהתנהלות, במיומנויות של בעל העסק ואנשיו O - opportunites הזדמנויות בשוק אילו הזדמנויות יש לעסק הקטן T - threats איומים בשוק ובסביבה אילו איום קיימים, בין אם בשוק הספציפי ומצד המתחרים ובים אם איומים גלובליים כקורונה מלחמה ועוד. 2. בנוסף אני בוחנת מה המטרה ומה המצב כיום, רצוי מול מצוי ומה הפער.

אני בוחנת לעומק כל תחום בעסק – נותנת ציון להתנהלות ולתוצאות, בוחנת מה הכלים והידע שחסר.

שלב שלישי – מזהה את מנופי הצמיחה בעסק לטובת השגת המטרות, וזה המקום שבו אנחנו בונים תוכנית פעולה להשגת המטרות שהגדרנו.

אימון עסקי לעסקים קטנים – מה בעצם מרוויחים ממנו

אני יכולה לשתף בחוויה האישית שלי, כאחת שדווקא עברה אימונים עסקיים רבים במהלך הקריירה שלי, התחושה שיש איתי מישהו כשותף מלא בעסק (אך לא באמת מתחלקים ברווחים), לא חבר או בן זוג, אלא מישהו שמכיר את העסק על כל פניו, שממש איתי בהתלבטויות בקשיים אך גם ביכולת להיכנס לרגע לנעלי ולהיות בהם. זו חוויה קסומה ומרגיעה מאוד.

לקוחות משתפים אותי שהם מאוד מרוצים מהליווי היומיומי, מזה שיש עם מי להתעסק בדברים קטנים כגדולים. מכך שיש מישהו מבחוץ שיודע לכוון את הפנס למקומות שהם לא חשבו עליהם ואלו הם הדברים שמביאים לתוצאות.

וכמובן מכך שיש תוצאות והשגת מטרות, דברים שלא הצליחו להשיג ועכשיו כן הצליחו.

הרווחים הם:

  • שיפור התנהלות בעסק
  • קבלת כלים לניהול
  • שיפור מיומנויות אישיות שעוזרות לנהל טוב יותר: כניהול זמן, ניהול משא ומתן, ניהול עצמי ועוד
  • תכלס ההכנסות והרווחים עולים
  • קבלת ידע מעשי ממוקד שהכרחי לבעל העסק כעת
  • הכוונה ותמיכה אישית
  • ניהול ושחרור חסמים אישיים
  • חיבור למה שחשוב לבעל העסק הקטן ומשם מכוונים את כל העסק
  • הגשמת חלומות עסקיים
  • איזון בין בית לעסק
  • מיקוד בקהלי היעד, דיוק במוצרים שיביאו לרווחיות
  • מיקוד בתוכנית שיווק שמתאימה לבעל העסק
  • חווית הגשמה עצמית
  • ועוד.

אימון עסקי למכירות לעסקים קטנים

בואו נודה באמת, בלי מכירות אין עסק. וככל שמיומנות המכירה תהיה טובה יותר יהיו לעסק יותר מכירות. מניסיון שלי גם בעלי עסקים שמוכרים 20 שנה ומיומנים בזה, תמיד יש לי יכולת לשפר אותם עוד ולהביא ליותר סגירות. איך?
כי אני מתבוננת מהצד ומזהה כמו את החוזקות שלהם גם את החולשות שלהם ומשקפת להם אותם ואנו משפרים אותם יחד.

לדוגמה: לקוחה שלי, מאוד מיומנת במכירות של קורסים בתחום האסתטיקה, יחד זאת היא מאוד תכל"סית ושחוקה, ובשיחות מכירה לא הייתה לה את הסבלנות ממש להבין את הצורך האמיתי של הלקוחה הפוטנציאלית שלה וכך היא לא יצרה אמון.

וברגע שהצלחנו להבין איך אנחנו מפצחים את הצורך האמיתי של הלקוח הפוטנציאלי שלנו, איך באמצעות שאלות ממוקדות אנחנו מתחברים לצורך האמיתי, רק אז באמת ראינו את השינוי. תסריט שיחה חכם ומקבץ שאלות כחלק מתסריט השיחה, הם שעשו את כל ההבדל – הסגירות והמכירות עלו.

במסגרת אימון למכירות

אנחנו מדייקים את המוצרים או השירותים, מבינים מה התועלות הרבות והמגוונות שיש, מה ההתנגדויות, משפרים את תנאי העסקה ואז עובדים על תסריט חכם לשיחת המכירה קודם כל בכתב ואז ממש מתאמנים עליו.

יותר מאוחר, לקוחות מקליטים לי שיחות, אני מקשיבה ומשפרת.
זה אימון מכירות מעשי ואישי והוא זה שמביא לתוצאות, כי מעבר לידע איך עושים שיחת מכירה, כל אחד נתקל במחסומים שונים בין אם מדובר על תפיסות מגבילות: "אני לא טוב במכירות", "אנשי מכירות הם דוחפים", "זה לא אני" ועוד.

אנחנו למעשה בוחנים את התפיסות המגבילות ומטפלים גם בהם, כל זה משפר פלאים את התוצאות.

למעשה, אנחנו יוצרים את סט הכלים והמיומנות האישית שמתאימה לכל אחד באופן אישי, שהיא הרמונית ונוחה לו ובעיקר יוצרת כסף ומביאה לתחושת הצלחה.

אימון עסקי פיננסי לעסקים קטנים

הרבה בעלי עסקים לא אוהבים את הצד הפיננסי בעסק, הם אוהבים להרוויח כסף אבל לא לנהל אותו.

האמת, שזה קריטי להצלחת עסק, כי אי אפשר להצליח במשהו שלא אוהבים, ואם רוצים שיהיה הרבה כסף חייבים "להתיידד" עם תחום ניהול הכספים והצד הפיננסי בעסק על מנת שנוכל לנהל אותו באופן אופטימלי.

במסגרת אימון פיננסי, אני מלמדת את הכלים הפשוטים שמתאימים לעסקים קטנים, אני מייצרת יחד עם הלקוחות את סט הפעולות הממוקדות והפשוטות שיגרמו להם לנהל את הכספים ולשלוט בהם וכך למשוך יותר כסף הביתה. ובעיקר החוויה היא שניהול הכספים זורם וקל.

שאלות ותשובות על אימון עסקי לעסקים קטנים

זה משתנה ממטרה למטרה ומעסק לעסק. אם המטרה מאוד נקודתית זה יכול להיות מספר פגישות. אך אני מאמינה שכדי לבנות עסק, תשתיות והרגלים חדשים זה מינימום 3 חודשים כדי לגרום למבנה להיות חזק ויציב לאורך זמן.

לא, הוא מתאים והכרחי לעסקים קטנים אך הוא לא מתאים אם בעל העסק אינו מחויב, ואינו COACHABLE כי אז לא משנה מה נעשה וכמה המאמן חכם ומחויב, בעל העסק לא יעשה כלום ואז חבל על הזמן והכסף.

שאלה מצויינת.
ייעוץ עסקי בעיקר נותן ייעוץ, ידע, דעת מומחה וכלים לבעיה ופתרון.
אימון עסקי זה תהליך של העמדת מטרה, הבנת הפער, למידה ואימון לשינוי תפיסות והרגלים לבעל העסק בדרכו.

קודם כל רואים אם יש כימיה, כי זה תהליך אישי וקרוב בו חושפים פחדים, חששות ויש צורך בבניית אמון.
שנית מאוד ממליצה לקבל המלצות מאנשים, לעשות שיחת היכרות  להרגיש ביטחון ושיש איש מקצוע שהיית רוצה להמשיך איתו.
זו לא חתונה קתולית, במידה ולא מתאים ניתן להפסיק.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
אימון עסקי לעסקים קטנים - מרכז זיו ייעוץ עסקי
או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מרכז זיו - עסקים מתקדמים מצליחים
תמונה של לילך זיו - מרכז זיו
לילך זיו - מרכז זיו

מרכז זיו הינו בית המציע מגוון רחב של פתרונות וליווי לאנשים, ייעוץ עסקי לעסקים ומומחיות בעסקים משפחתיים, ייעוץ שיווקי, ייעוץ ניהול וארגוני.
אנו צוות של מומחים העומדים בגב שלך לשירותך ולשרות העסק שלך,
בראשם רו"ח לילך זיו, בעלת 20 שנות ניסיון בעסקים.

השירותים שלנו:
מאמרים נוספים

תוכן עניינים

דילוג לתוכן