תוכנית עסקית מנצחת בקלי קלות-להקמת עסק, לגיוס הון, לעסק קיים, למקסום רווחים!

למה בעצם כדאי לך להכין תכנית עסקית...?

כשאנחנו עובדים בלי כיוון, בלי מיקוד אנחנו פשוט עובדים פול גז בניוטרל ומפסידים המון זמן וכסף!

זו טעות גדולה כי התנהלות כזו לא מאפשרת לעסק לגדול,
ולא משנה אם מדובר בהקמת עסק חדש, בעסק/חברה פעילה, לא משנה גודל העסק…

ואף הולכים אחרונה בהכנסות ורווחים. לא חבל?

חייבים להסתכל על התמונה הרחבה, להכניס בה את כל השיקולים,
בין אם כספיים, שיווקיים, תפעולים ועוד..אחרת מפספסים המו כסף, זמן ואנרגיה ומרוויחים בעיקר תסכול וכישלונות וחבל.

ולמרות ההשקעה הגדולה והמאמץ, במקום להתקדם בעלי עסקים מדשדשים

לצערי, חברות ועסקים רבים ממשיכים בשגרה ועם היומיום ומתחילים לעבוד ללא תוכנית וכיוון, כך מצליחים אך פחות.

אז, תוכנית עסקית למה ובשביל מה? תכנית עסקית מפנה את הזרקור לשאלות הבאות:
  • לאן הולכים? – היכן היית רוצה להיות בסוף שנה? כך בעל עסק מתמקד בתכנון ולא רק בכיבוי שריפות.
  • מה רוצים להשיג? מה המטרות והיעדים לשנה הקרובה?
  • איך הולכים? מה הפעולות הנדרשות להשגת המטרות?
  • מה יש לנו לשם כך? מהם משאבים שיעזרו לנו, מה נשקיע ברמת כסף, אנרגיה, זמן וכוח אדם?
  • כסף? נבחן את הרווח ואת התזרים של הכסף.
  • היכן אנחנו עכשיו? במהלך השנה, נעשה בקרה, לפחות חצי שעה בשבוע, נבדוק מה השגנו אל מול המטרות ואיך מתקדמים מכאן.
תוכנית עסקית יכולה להיכתב על דף פשוט, במחשב, בחוברת, העיקר שתיכתב ויהיה לעסק כיוון ברור ומסונכרן ותשמש אמצעי בקרה חזון עסקי מול ביצוע.

תוכנית עסקית, לשם מה?

התוכנית העסקית היא הבסיס לכל פעילות עסקית ומהווה כלי תכנוני המלווה את בעל העסק לאורך כל הדרך. התוכנית העסקית מלמדת את הקורא על העסק, על המדיניות העסקית ובעיקר על הערכת העתיד – הצפי למחזור כספי ולרווחים על פני זמן. עבור בעל העסק, זה כלי ניהולי, משמש מעין “מצפן” לשנה ומאפשר לבחון היכן אנו בכל נקודה.

 איך כתובה תוכנית עסקית?

את התוכנית כותבים בהתאם למי שאליו היא מיועדת. מסיבה זו ניתן לראות תוכניות עסקיות שונות אשר כתובות באופנים שונים. כשאנו כותבים את התוכנית לעצמנו, היא יכולה להיות תמציתית יותר, כי אנו מבינים הרבה הנחות בסיס ואין צורך לפרטם. לעומת זאת, כאשר התוכנית נכתבת לגורם חיצוני יש צורך במיומנות רבה יותר, דיוק בפרטים וכתיבה באופן מובנה ומסודר.

מרכיבי התוכנית העיסקית?

בכל תוכנית עסקית המרכיבים והמבנה שונים מעט, אני מפרטת כאן  בהרחבה את הסעיפים הכלולים בתוכנית עסקית, בתוכנית שלך תציין את הסעיפים הרלבנטיים בהתאם לגורם עבורו נכתבת התוכנית.

חלק 1 – פרק מילולי

  1. תמצית המנהלים– כרטיס הביקור של התוכנית העסקית. תמצית של כל הסעיפים בחלק 1. מהות העסק, סכום הגיוס, פרוט התגמול למשקיע, יצירת רושם שזו הזדמנות פז עבורו.
  2. תאור העסק פרופיל חברה- מוצג רק במידה והעסק קיים, וכעת משדרג את עצמו. כולל תחומי פעילות, מבנה הבעלות של החברה, מצב פיננסי בשנים אחרונות, מבנה פעילות ותפעול עד כה.
  3. תאור בעל העסק- מיהו, מה הרקע שלו, השכלתו, ניסיון קודם. בשותפות יש לתאר גם את מבנה השותפות.
  4. חזון העסק – מה ערכי העסק, ומה תמונת החזון של העסק.
  5. תאור המוצר\המיזם\השרות- הייחודיות שלו, היתרונות והחסרונות, תאור טכני של המוצר, תכונות עיקריות, תחומי פעילות, עלות, השוואה למתחרים.
  6. ספקים- הספקים שעליהם מסתמך העסק , רמת הקשר והתלות, הסדרי עבודה, אופן השרות, תנאי אשראי.
  7. מתחרים- מתחרים ישירים ועקיפים. אפיון שלהם, SWOT, מי הם, יתרונותיהם וחסרונותיהם לעומת העסק, דרכי ההתמודדות של העסק.
  8. לקוחות- מהם קהלי המטרה, הרקע שלהם, מעמד סוציו אקונומי, עיסוקם, השכלתם, שפות.
  9. השוק- ניתן לתאר בכמויות או ב-% מהשוק או בכסף. יש לתאר את השינוי החזוי על פני השנים.
  10. תוכנית השיווק– בוחנים את התפיסה השיווקית וערוצי השיווק העדיפים. מבנה מערך השיווק, אסטרטגיה שיווקית, צינורות השיווק, טקטיקות שיווקיות. תמהיל השיווק, מדיניות מחירים, מדיניות הפצה, מדיניות קד”מ תוכנית המכירות-כמויות, מחירים אמצעים ותקציבי שיווק- לפרוספקטים, כנסים, פרסום
  11. המישור הארגוני- בחינת משאבי כח האדם הנדרשים להפעלת העסק ואת המבנה הארגוני של העסק, אנשי מפתח, תפקידם, רמת מקצועיותם וכישוריהם.
  12. המישור התפעולי- איך נפעיל בצורה יעילה את משאבי העסק. מערך הייצור, מערך השירות
  13. תוכנית המו”פ- מחקר ופיתוח- מהם נושאי הפיתוח העיקריים, שלבי הפיתוח, הערכת הסיכון, האמצעים הנדרשים לפיתוח.
  14. מטרות העסק לשנה
  15. תוכנית פעולה הכוללת לו”ז ואבני דרך – מצוינים על ציר זמן הפעולות  והתוצאות.
  חלק 2 – החלק הפיננסי – תרגום החלום למספרים
  1. תזרים מזומנים – משקף את מצב הקופה או החשבון בבנק.
  2. רווח והפסד צפוי– בחינת ההכנסות וההוצאות הקבועות והמשתנות הצפויות בעסק.
  3. חישוב נקודת איזון חודשית– הנקודה שבה ההכנסות מכסות את הוצאות העסק. ונקודות איזון להחזר ההשקעה.
  4. פרוט ההשקעה הנדרשת- כוללת את ההשקעה הכספית הנדרשת עד לפתיחת העסק. כל ההוצאות המתבצעות באופן חד פעמי לקראת הפתיחה: כמרכיבי דמי שכירות מראש, שיפוץ, רכישת ציוד, מתן ערבויות בנקאיות, רכישת מלאי ראשוני, ייעוץ וליווי מקצועי. ועלויות שנצטרך לממן בחודשים הראשונים בהם ההכנסה חלקית.
  5. מקורות המימון להשקעה
  6. מלל, המשקף את רמת הסיכון ואת סיכויי ההצלחה של העסק.
חלק 3 – נספחים הנספחים הם בהתאם למי שאליו מיועדת התוכנית העסקית. כוללים את מסמכי היזם, תעודות הסמכה והשכלה, קורות חיים, הסכמים שונים, סימוכין ותימוכין למה שנרשם בתוכנית העסקית, חוות דעת מקצועיות, צבר הזמנות עתידי, רישיון עסק, אישורי רשויות וכיוצ”ב. ניתן להוסיף דוגמאות של פרסומים, המלצות מלקוחות.

נשמח ללוות אותך לתוכנית מצומצמת עבורך, או לכל מטרה. צור קשר 054-6706050 ואני רו”ח לילך זיו אשמח ללוותך

לקביעת שיחת יעוץ בחינם:

    Open chat